یزدفردا: ترکیه طی سال‌های اخیر به یکی از مقاصد ایرانیان برای سرمایه‌گذاری و حتی مهاجرت تبدیل شده است. در این بین، بازار مسکن این کشور که یکی از ابزارهای دریافت اقامت نیز محسوب می‌شود، جذابیت زیادی برای ایرانیان داشته است. اما اکنون کف قیمت خانه در ترکیه چقدر است و کدام مناطق این کشور برای خرید خانه جذاب‌تر است؟

به گزارش یزدفردا: طی سال‌های گذشته ایرانی‌ها از اصلی‌ترین خریداران ملک در ترکیه بوده‌اند. خبرگزاری آناتولی گزارش کرده است فروش خانه به اتباع خارجی طی مارس ۲۰۲۴ نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته، اما شهروندان روسیه و ایران همچنان در صدر خریداران هستند.

اداره مهاجرت ترکیه سال ۲۰۲۱ تعداد ایرانی‌های ساکن ترکیه را ۱۱۵ هزار نفر اعلام کرده بود. همچنین بر اساس محاسبه رصدخانه مهاجرت ایرانیان، جمعیت مهاجران ایرانی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۶ حدود چهار برابر شده است.

خارجی‌ها برای خرید خانه در ترکیه باید دست‌کم ۴۰۰ هزار دلار هزینه کنند

۱۲ آوریل ۲۰۲۳ بود که بر اساس قوانین ترکیه حداقل مبلغ خرید خانه از سوی متقاضیان اقامت در این کشور افزایش پیدا کرد و از ۲۵۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزار دلار رسید.

مهاجران با این مبلغ می‌توانند اقامت موقت دوساله با قابلیت تمدید بگیرند و درصورتی‌که تا پنج سال قصد فروش آن ملک را نداشته باشند، می‌توانند برای اقامت دائم اقدام کنند.

درصورتی‌که ملک ارزشی کمتر از ۴۰۰ هزار دلار داشته باشد، با شرایطی مانند ثبت ملک در سامانه املاک و مستغلات ترکیه نیز می‌توان برای اقامت در این کشور اقدام کرد. این املاک نباید در منطقه نظامی و روستایی واقع شده باشد و مهاجران ملزم‌اند این خانه‌ها از شهروندان ترک خریداری کنند.

در این بین افراد خارجی مجازند تا ۱۰ درصد از املاک و مستغلات را در هر شهر یا منطقه دیگری از ترکیه خریداری کنند. اگر متقاضیان قصد ساخت خانه نیز داشته باشند، فرایند ساخت باید حداکثر تا دو سال به اتمام برسد.

همین پیشنهادهای متنوع برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ترکیه و ارائه مجوزهای اقامت دائم و موقت، خرید خانه در ترکیه را برای خارجی‌ها جذاب کرده است.

ایرانی‌ها بیشتر در کدام شهرهای ترکیه خانه می‌خرند؟

اکثر ایرانیان خریدار ملک در ترکیه عموماً شهرهای آنکارا، استانبول و ازمیر را برای خرید مسکن و اقامت انتخاب می‌کنند، اما در این بین شهر استانبول طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده است. محله‌های فاتیح، اسنیورت، بیکوز و عمرانیه از معروف‌ترین محله‌های ایرانی‌نشین در ترکیه هستند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا